Home

Jag minskar min motorsamling och har följande motorer till salu.

Samtliga motorer är mer eller mindre renoverade och fullt fungerande och är tillverkade i Sverige om inte annat anges i vidhängade text.
Thomas Davidson (Göteborg)
E-mailadress: t.davidson.205(snabel-a)gmail.com



I am reducing my engine collection and have the following for sale.

All the engines are more or less mechanically reconditioned and fully operational and are manufactured in Sweden, unless otherwise indicated in the attached text.
Thomas Davidson (Göteborg)
E-mailadress: t.davidson.205(snabel-a)gmail.com



Ich reduziere meine hochwertige Stationärmotorensammlung und folgende Motoren sind jetzt zum Verkauf.

Alle Motoren sind mehr oder weniger renoviert und voll funktionsfähig und werden in Schweden hergestellt, sofern im beigefügten Text nicht anders angegeben.
Thomas Davidson (Göteborg)
E-mailadress: t.davidson.205(snabel-a)gmail.com



Nr 1.
Albin typ B1 är en 4-takts 3 hk fotogenmotor med magnettändning från 1916. Den är utrustad med två förgasare, en för startbensin och en för fotogen. Den är en marinmotor som monterats på furufundament. Tändmagneten är ur första serien från Svenska Elektro Magneter (SEM) Det var svårt att importera Bosch-magneter under första världskriget. Length = 72 cm, Width = 56 cm, Hight = 75 cm och Weight = 130 kg
5 000 SEK.


No 1.
Albin B1 is a 4-stroke 3 hp paraffin engine with magneto ignition from 1916. It is equipped with two carburetors, one for starting petrol and one for paraffin. It is a marine engine mounted on pine base. The magneto is from the first series from the Swedish Electro Magneter (SEM), as it was difficult to import Bosch or other magnetos during the First World War. Length = 72 cm, Width = 56 cm, Hight = 75 cm and Weight = 130 kg
5 000 SEK.


Nr 1.
Albin B1 ist ein 4-Takt, 3 PS Petroleummotor mit Magnetzündung Baujahr 1916. Der Motor hat zwei Vergaser , einer zum Starten auf Benzin und einer für Petroleum. Es ist ein Schiffsmotor, auf Kiefernbett montiert. Es war schwierig, Bosch-Magneten während des Ersten Weltkriegs zu importieren. Dafür ist der Zündmagnet vom Svenska Elektro Magneter (SEM) verbaut. Länge = 72 cm, Breite = 56 cm, Höhe = 75 cm und Gewicht = 130 kg
5 000 SEK.




Nr 2.
SOLO typ G3 är en 2-takts 3 hk fotogen/bensinmotor med magnettändning från 1920-talet. Den är en stationärmotor med varvtalsregulator. Längd = 57 cm, bredd = 50 cm, Höjd = 118 cm och Vikt = 100 kg.

6 000 SEK.

No 2.

SOLO type G3 is a 2-stroke 3 hp kerosene/petrol engine with magnetic ignition from the 1920s. It is a stationary engine with a govorner. Length = 57 cm, width = 50 cm, Height = 118 cm and Weight = 100 kg.
6 000 SEK.


Nr 2.

SOLO Typ G3 ist ein 2-Takt 3 PS Kerosin/Benzinmotor mit Magnetzündung aus den 1920er Jahren. Es handelt sich um einen stationären Motor mit Drehzahlregler. Länge = 57 cm, Breite = 50 cm, Höhe = 118 cm und Gewicht = 100 kg.
6000 SEK.




Nr 3.

SOLO typ F5 är en 4-takts 5 hk bensin/fotogenmotor med magnettändning från 1925. Den är utrustad med dubbelförgasare, en för bensin eller fotogen. Den är en stationärmotor, med varvtalsregulator, som är monterad på kärra av stål. Längd = 95 cm, bredd = 75 cm, höjd = 118 cm och vikt = 250 kg.

7 500 SEK.

No 3.

SOLO type F5 is a 4-stroke 5 hp petrol/kerosene engine with magneto ignition from 1925. It is equipped with a twin carburettors, for petrol or kerosene. It is a stationary engine with govornor and mounted on a steel cart. Length = 95 cm, Width = 75 cm, Hight = 118 cm and Weight = 250 kg.

7 500 SEK.

Nr 3.

Der SOLO Typ F5 ist ein 4-Takt-Benzin-/Kerosinmotor mit 5 PS und Magnetzündung aus dem Jahr 1925. Er ist mit doppelt Vergaser ausgestattet, für Benzin oder Kerosin. Es handelt sich um einen stationären Motor mit Drehzahlregler, der auf einem Stahlwagen montiert ist. Länge = 95 cm, Breite = 75 cm, Höhe = 118 cm und Gewicht = 250 kg.
7.500 SEK.




Nr 4.
Solo Special typ 1 tillverkad av Bröderna Skoogs Mekaniska Verkstad i Grästorp 1912. Det är en 2-takts motor på 2,5 hk med dubbla svänghjul, varvtalsregulator, tändsystem med batteri och "Buzzer coil". Den är monterad på ett ekfundament med bärhandtag för enkel förflyttning. Längd = 90 cm, bredd = 60 cm, Höjd = 100 cm och Vikt = 90 kg.

7 000 SEK.

No 4.

Solo Special type 1 manufactured by Bröderna Skoogs Mekaniska Verkstad in Grästorp in 1912. It is a 2-stroke engine of 2.5 hp with double flywheels, speed regulator, ignition system with battery and "Buzzer coil". It is mounted on an oak base with carrying handles for easy movement. Length = 90 cm, width = 60 cm, Height = 100 cm and Weight = 90 kg.
7 000 SEK.


Nr 4.

Solo Special Typ 1, hergestellt von Bröderna Skoogs Mekaniska Verkstad in Grästorp im Jahr 1912. Es handelt sich um einen Zweitaktmotor mit 2,5 PS mit Doppelschwungrädern, Geschwindigkeitsregler, Zündsystem mit Batterie und „Summerspule“. Es ist auf einem Sockel aus Eichenholz montiert und verfügt über Tragegriffe zum einfachen Bewegen. Länge = 90 cm, Breite = 60 cm, Höhe = 100 cm und Gewicht = 90 kg.
7000 SEK.




                                                  Göteborgs                                                           
                                                                VeteranMotor-                            
                                                                                   Samling
Thomas Davidson
E-mailadress: t.davidson.205(snabel-a)gmail.com (snabel-a) = @
Mobile phone +46 768 807546