Jag minskar min motorsamling och har följande motorer till salu.

Samtliga motorer är maskinellt renoverade och fullt fungerande och är tillverkade i Sverige om inte annat anges i vidhängade text. De flesta av dem är mindre vanliga och priserna är därefter.
Thomas Davidson (Göteborg)
E-mailadress: t.davidson.205(snabel-a)gmail.com



I am reducing my engine collection and have the following for sale.

All the engines are mechanically reconditioned and fully operational and are manufactured in Sweden, unless otherwise indicated in the attached text. Most of them are less common and prices depend therefrom.
Thomas Davidson (Göteborg)
E-mailadress: t.davidson.205(snabel-a)gmail.com



Ich reduziere meine hochwertige Stationärmotorensammlung und folgende Motoren sind jetzt zum Verkauf.

Alle Motoren sind mechanisch überholt und voll funktionsfähig und wurden in Schweden hergestellt, sofern es nicht in der folgenden Liste beschrieben wird. Es handelt sich größteteils um sehr seltene Exemplare.
Thomas Davidson (Göteborg)
E-mailadress: t.davidson.205(snabel-a)gmail.com



Nr 2.
Avance 6 hk tändkulemotor från 1912-13 på ekbädd. Så kallad råoljemotor med frislagsregulator och vattenkyld spridare. Motorn går bra. Kulhuven skadad och nödtorftigt lagad. Längd = 118cm, Breidd = 80cm, Höjd = 122 cm och vikt = 400 kg
25 000 SEK.


No 2.
Avance 6 hp hot-bulb engine from 1912-13 and on an oak bed. So-called crude oil engine with a hit & miss governor and water cooled injector. The engine is running well. The bulbcap is damaged and simply repaired. Lenght = 118 cm, Width = 80 cm, Hight = 122 cm and Weight = 400 kg
25 000 SEK.


Nr 2.
Avance 6 PS Glühkopfmotor 1912 bis 13 bei Eichenholzfundament. So- genannte Rohölmotor mit einem Pendelregulator und einer wassergekühlten Einspritzdüse. Der Motor läuft gut. Glühkopfkappe beschädigt und notdürftig repariert. Länge = 118 cm, Breite = 80 cm, Höhe = 122 cm und Gewicht = 400 kg
25 000 SEK.



Nr 12.
Albin typ B1 är en 4-takts 3 hk fotogenmotor med magnettändning från 1916. Den är utrustad med två förgasare, en för startbensin och en för fotogen. Den är en marinmotor som monterats på furufundament. Tändmagneten är ur första serien från Svenska Elektro Magneter (SEM) Det var svårt att importera Bosch-magneter under första världskriget. Length = 72 cm, Width = 56 cm, Hight = 75 cm och Weight = 130 kg
6 000 SEK.


No 12.
Albin B1 is a 4-stroke 3 hp paraffin engine with magneto ignition from 1916. It is equipped with two carburetors, one for starting petrol and one for paraffin. It is a marine engine mounted on pine base. The magneto is from the first series from the Swedish Electro Magneter (SEM), as it was difficult to import Bosch or other magnetos during the First World War. Length = 72 cm, Width = 56 cm, Hight = 75 cm and Weight = 130 kg
6 000 SEK.


Nr 12.
Albin B1 ist ein 4-Takt, 3 PS Petroleummotor mit Magnetzündung Baujahr 1916. Der Motor hat zwei Vergaser , einer zum Starten auf Benzin und einer für Petroleum. Es ist ein Schiffsmotor, auf Kiefernbett montiert. Es war schwierig, Bosch-Magneten während des Ersten Weltkriegs zu importieren. Dafür ist der Zündmagnet vom Svenska Elektro Magneter (SEM) verbaut. Länge = 72 cm, Breite = 56 cm, Höhe = 75 cm und Gewicht = 130 kg
6 000 SEK.



Nr 13.
Albin typ O-21 stationärmotor är en 4-takts fotogenmotor från 1950-talet med magnettändning och centrifugalregulator. Den är en fotogenmotor på 10 hk med går bra på bensin och utvecklar då 12 hk. Har drivit brandspruta och har inte mycket gått. Längd = 74 cm, bredd = 66 cm, höjd = 62 cm och vikt = 130 kg
6 000 SEK.


No 13.
Albin type O-21 stationary engine is a 4-stroke paraffin engine from the 1950s with magneto ignition and centrifugal governor. It develops 10 hp with paraffin and 12 hp on petrol. Has driven fire-pump and has not been used very much. Length = 74 cm, Width = 66 cm, Hight = 62 cm and Weight = 130 kg
6 000 SEK.


Nr 13.
Albin Typ O-21 Stationärmotor ist ein 4-Takt Petroleummotor aus dem Jahr 1950 mit Magnetzündung und Zentrifugalregler. Er entwickelt 10 PS mit Petroleum und 12 PS mit Benzin. Der Motor hat eine Feuerspritze betrieben und wurde nur wenig gebraucht. Länge = 74 cm, Breite = 66 cm, Höhe = 62 cm und Gewicht = 130 kg
6 000 SEK.



Nr 14.
Alpha de Laval är en 4-takts stationär bensinmotor på ca 3 hk som användes huvudsakligen att driva mjölkmaskin och separator. Den tillverkad i USA och har magnettändning och kylvattenstunnan med självcirkulation. Motorn är nyligen renoverad och körd, och saknar inga delar. Längd = 58 cm, bredd = 45 cm, höjd = 72 cm och vikt = 110 kg

5 500 SEK.


No 14.
Alpha de Laval is a 4-stroke stationary gasoline engine around 3 hp that was mainly used to power milking machines and separators. It isanufactured in the USA and has magneto ignition, and cooling tank with natural circulation. The engine is newly restored and driven, and is totally complete. Length = 58 cm, Width = 45 cm, Hight = 72 cm and Weight = 110 kg
5 500 SEK.


Nr 14.
Alpha de Laval ist ein 4-Takt stationär Benzinmotor etwa 3 PS die hauptsächlich verwendet als Antrieb von Melkmaschinen- und Milchseparatoren. Er ist in den USA hergestellt und hat Magnetzündung. Kühlwassertank mit Thermosyphonkühlung. Der Motor ist neu restauriert und lauft gut, und es fehlen jedoch keine Teile. Länge = 58 cm, Breite = 45 cm, Höhe = 72 cm und Gewicht = 110 kg
5 500 SEK.



Nr 23.
Berg-motor typ VL3 är en 4-takts 3 hk stationärmotor som är monterad på furubädd. Den tillverkad i Lindesberg av Berg & Co AB på 1940-talet. Längd = 75 cm, bredd = 51 cm, höjd = 82 cm och vikt = 90 kg
6000 SEK.


No 23.
Berg engine Type VL3 is a 4-cycle 3 hp stationary engine that is mounted on a pine-skids. It is made at Lindesberg av Berg & Co AB in the 1940s. Length = 75 cm, Width = 51 cm, Hight = 82 cm and Weight = 90 kg
6000 SEK.


Nr 23.
Bergmotor Typ VL3 ist ein 4-Takt 3 PS Standmotor, der auf Kieferkufen montiert ist und in Lindesberg von Berg & Co AB in 1940er Jahre gebaut. Länge = 75 cm, Breite = 51 cm, Höhe = 82 cm und Gewicht = 90 kg
6000 SEK.




                                                  Göteborgs                                                           
                                                                VeteranMotor-                            
                                                                                   Samling
Thomas Davidson
E-mailadress: t.davidson.205(snabel-a)gmail.com (snabel-a) = @
Mobile phone +46 768 807546