Den tyske ingenjören Nicolaus August Otto ansökte år 1876 om patent på 4-taktsmotorn vilket beviljades i augusti 1877.
Karakteristiskt för denna motor var tvärsliden och antändningen av bränsleluftblandningen
med en öppen gaslåga, s.k. flamtändning. Den var också den första motorn som komprimerade bränsle/luftblandningen före antändning.
Bilden visar slidens läge mitt i insugningsslaget. Luft sugs, från omgivningen, in vid k och blandas med gas
från öppningen d och når cylindern via porten l. Vid slutet av slaget rör sig
sliden F åt höger och stänger porten l. Kolven vänder och komprimerar nu
blandningen till strax före "övre" dödpunkt.
I högra bilden syns hur tändlågan b, som brinner hela tiden, nu antänder den gas som
strömmar till kammaren h från kanalen o, varvid den så kallade slidlågan tänds.
Slidlågan medföljer nu sliden åt höger och hålls brinnande även sedan hela öppningen n
passerats. Under slidens fortsatta rörelse åt höger stängs kammeren h, med tändlågan,
i båda ändar. Omedelbart därefter kommer kammaren med den brinnande tändlågan i förbindelse
med porten l varvid den komprimerade gas/luftblandningen i cylindern antänds och
arbetsslaget påbörjas.
|